Skip to main content
wyspa skye

Wyspa Skye zbudowana z kafelków

Niby wyspa, niby woda, góry i łąki, niby słońce. Czyli co? Sielanka? Na szczęście nie! W grze chodzi o rywalizację. Setki lat temu był to teren, na którym aż pięć klanów walczyło o dominację. Każdy z nich bezwzględnie walczył o przejęcie każdego, nawet najmniejszego skrawka ziemi. Kto więc chce zostać królem Wyspy Skye?

Zawartość gry Wyspa Skye

Pozwolicie, że tutaj od razu pokażę, co zawiera świeżutko otwarta gra: unboxing robiony przeze mnie:

Jeśli chodzi o zawartość to przede wszystkim mamy bardzo fajnie napisaną i jasną instrukcję do gry. Pierwszą partię układamy i gramy według instrukcji, a potem już z górki. Jedynie trzeba doczytywać co oznaczają niektóre żetony punktacji, które są losowo wybierane do danej rozgrywki (zawsze cztery z szesnastu).

Zdecydowanie gruba tektura i żywe kolory są na plus. Żetony monet są duże i dwustronne. Kafelki z żetonami terenu solidnie wykonane, będą nam długo służyć. Znaczniki punktacji drewniane. Plansza jest dwustronna, wybieramy odpowiednią stronę w zależności od liczby graczy.

Niestety jeśli chodzi o organizację elementów w pudełku to jest bardzo ubogo. Mamy płócienny worek, do którego wrzucamy żetony terenu i z którego je losujemy w czasie gry. Dobrze, że on jest, ale czemu jest taki ogromny? Do trzymania drewnianych znaczników mamy woreczek strunowy. I to już wszystko. Reszta elementów: monety, żetony z zamkiem, żetony punktacji, żetony odrzucenia i 6 parawanów luzem leży w pudełku. Tutaj więc trzeba zainwestować w swoje rozwiązanie: więcej woreczków strunowych lub odpowiednie pudełko.

Ocena wykonania i grafiki: 4/6 (mniej za nieprzemyślaną organizację elementów)

wyspa skye instrukcja


Uwaga!

Gra Wyspa Skye jest dostępna w naszym sklepie internetowym graszki.pl

Zapraszamy serdecznie 🙂


 

Zasady gry

Każdy z graczy dostaje swój parawan w wybranym kolorze, żeton z zamkiem (odpowiedni kolor dachu zamku i rewersu) oraz drewniany znacznik punktacji w tym samym kolorze oraz jeden żeton odrzucenia.

Rozgrywamy sześć rund i wtedy kończy się Wyspa Skye (w grze 5-osobowej rund jest pięć). Każda z rund składa się z sześciu bardzo krótkich fraz.

  1. Dobieramy monety – na początku każdy dostaje po 5, bo tyle wskazuje zamek, który jest początkowym kafelkiem dla każdego gracza.
  2. Dobieramy żetony terenu z worka – każdy z graczy dobiera trzy żetony i kładzie je przed swoim parawanem. W tej fazie ustalamy też ceny wylosowanych żetonów. Za parawanem kładziemy pod jednym z kafelków żeton odrzucenia (ten kafelek będzie odłożony do worka). Pod pozostałymi ustalamy cenę swoich kafelków dla pozostałych graczy. Tej ceny nie widzą inni gracze.
  3. Odkrywamy parawan. Każdy gracz odrzuca wybrany kafelek do odrzucenia do worka.
  4. Następuje faza kupowania. Zaczyna gracz z żetonem gracza rozpoczynającego. Żeton ten wędruje zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kupuje jeden żeton terenu od pozostałych graczy. Sprzedawca otrzymuje zapłatę oraz zbiera do ręki monety, które użył do ustalenia ceny. Kolejni gracze robią to samo. Można nic nie kupować i pasować. Żetony terenu, które zostają przed każdym graczem zostają u niego, jednak całe złoto, służące do ustalenia ceny tych kafelków zostaje odłożone do banku. De facto ustalając cenę dla innych graczy, ustalamy też ich cenę dla siebie, jeśli nikt ich nie kupi.
  5. Układamy zdobyte kafelki wokół swojego zamku dopasowując je terenem (wodą, łąkami lub górami). Na kafelkach są też drogi, ale one nie muszą mieć swojej ciągłości. Jednak często przy drodze stoją beczki i jeśli droga łączy się z zamkiem to w pierwszej fazie otrzymuje się jedną złotą monetę za każdy kafelek z beczką. Układamy tak kafelki by przyniosły nam punkty. Za co zdobywamy punkty, widzimy na żetonach punktacji. Na przykład za statki, albo za owce, albo za odpowiednie ułożenie kafelków w pionie lub w kwadracie. Każdy z graczy buduje swoje królestwo. Nie łączymy się z innymi graczami.
  6. Teraz liczymy punkty i zaznaczamy je na torze punktacji. Każdy żeton z zasadą punktacji powtarza się w czasie gry trzy razy.

W tym momencie zaczynamy kolejną rundą i wszystkie ruchy się powtarzają. Od trzeciej rundy każdy gracz, który na torze punktacji ma przed swoim znacznikiem innego gracza, otrzymuje od jednego do czterech sztuk złota za każdego gracza go wyprzedzającego. Ilość złota jest oznaczona przy torze rund.

Poziom trudności (dla siedmiolatka): 4/6

wyspa skye pudełko

wyspa skye informacje

wyspa skye plansza

wyspa skye monety

wyspa skye żetony punktacji

wyspa skye parawany

 

Myśl, myśl, myśl i kombinuj

Na pierwszy rzut oka nie jest to trudna gra. Jednak w czasie gry trzeba pamiętać o kilku rzeczach i dobrze rozplanować swoje ruchy. Nasz siedmiolatek zasady gry Wyspa Skye znów podchwycił po pierwszej rozgrywce. Jednak zdecydowanie uciekało mu za co są punkty w danej rundzie, więc tutaj dodatkowo zwracaliśmy mu uwagę. Za to kasy, to on miał zawsze w bród. Dobrze obserwował potrzeby innych graczy i wysoko wyceniał swoje kafelki. My zmuszeni brakiem innego ciekawego towaru musieliśmy u niego kupować. Z jednej strony miał szczęście losując pożądane kafelki, ale z drugiej umiał to wykorzystać. Nie zwracał uwagi na punktację i przez to był najczęściej ostatni na torze punktacji. Jednak dzięki temu znów zdobywał dodatkowe złote monety. Koniec końców ta ilość monet pozwoliła mu zająć drugie miejsce po podliczeniu wszystkich rund. Na koniec gry bowiem, za każde pięć złotych monet dostaje się jeden punkt.

Strategii dojścia do zwycięstwa jest tutaj kilka. Do tego każda gra jest inna ze względu na losowo wybierane żetony punktacji. Samo wycenianie kafelków jest dla mnie ciekawe, pozwala na dodatkowe kombinowanie. Nie skupiamy się przez to tylko na swoim królestwie, ale musimy obserwować przeciwników i ich potrzeby. Z drugiej strony to nie jest to do końca gra ekonomiczna, więc nawet jak wysoko wyceniamy swoje kafelki i je sprzedamy to zdobyte pieniądze niekoniecznie przełożą nam się na zwycięstwo. Trochę zastanawiam się nad nagradzaniem gracza, który jest ostatni na torze punktacji poprzez dodatkowe złoto. Być może bez tego ostatni gracz nie miałby już szans i dlatego do końca rozgrywka jest wyrównana. Ale mimo wszystko nie wiem, czy mi się to podoba. Tym bardziej, że ja lubię prowadzić od pierwszej rundy 😉

Jest to gra kafelkowa i chąc nie chąc pierwsze skojarzenie jest z Carcassone. Dla mnie Wyspa Skye jest bardziej intrygująca, trudniejsza i ciekawsza. Choć rodzinnie Carcassone lubimy rozłożyć (bardziej dzieci niż mąż), ale Wyspa wymaga więcej główkowania i to jest fajne.

Na dwie osoby Wyspa Skye jest do zagrania, ale dopiero na trzech graczy nabiera rozpędu. Po sześciu rundach ma się ochotę na więcej, ale z drugiej strony sześć rund jest dobrze wyważone i te 45 minut gry już daje frajdę.

Wyspa Skye zdecydowanie zostaje w naszej kolekcji!

wyspa skye worek

wyspa skye kafelki

 

Czas rozłożenia na stole: 2 min.

Regrywaność: 4/6

Nasza ogólna ocena: 5-/6

 

 

 

5 myśli na temat “Wyspa Skye zbudowana z kafelków

  1. Koniecznie! Szerzenie hobby to nie tylko zachęcanie ale i ostrzeganie ;d Jeśli nie chcesz marnować czasu na dokładny opis marnych gier, to może chociaż zbiorowy wpis z grami, które waszym zdaniem powinno się obchodzić szerokim łukiem ;d I poproszę na końcu tego wpisu zadać pytanie w stylu „a jakich gier wy najbardziej nie lubicie?”. Chętnie dam upust moim hejterskim emocjom na blogu o grach dla dzieci…

  2. Z tego co wiem pierwsza recenzja polskiego wydania w internecie, teraz Wasz blog zaleje fala czytających 🙂 Sama gra wydaje się interesująca. Będzie w sklepie, czy tam trafią same 6/6 ? 🙂

    1. Być może, być może będzie więcej czytających 🙂 Gra będzie w sklepie. Już na stanie mam piękne, świeże i zafoliowane czekające na nowych właścicieli 😉 Muszę ją wypróbować jeszcze wśród graczy „weekendowych” – bo wydaje mi się, że fajnie się sprawdzi w gronie znajomych. No i koniecznie na spotkaniu planszomaniaków 😉 będę cytować opinie 😛
      A propo wysokiej punktacji… muszę się zmobilizować, by napisać też o grach, których nie lubimy rozkładać na stole…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *